20 miljard

24 augustus 2020

20 miljard

Foto: Jos van Zetten

Nederlanders hebben met elkaar 20 miljard euro extra weten te sparen tijdens de Coronacrisis. Een duizelingwekkend bedrag. Terwijl bij veel mensen de inkomsten opdroogden en armoede toeneemt, wist een ander deel van de Nederlanders niet wat ze met hun geld konden doen. Geen vakanties, geen etentjes en geen grote investeringen, dan nog maar liever het geld op de bank zetten zonder er rente voor te ontvangen.

Alle Nederlanders zijn de dupe van Corona. Maar de mate waarin is nogal
verschillend. Dat wordt ook weer eens duidelijk door deze spaarwoede. Het gemeentebestuur zit nu te puzzelen op een sluitende gemeentebegroting. Een grote uitdaging, want de gemeente heeft minder inkomsten terwijl wel meer Amsterdammers steun van de gemeente nodig hebben. Bezuinigen is nodig, terwijl bezuinigingen vaak juist de mensen raken die hulp van een gemeente nodig hebben.

Wat zou het mooi zijn als de gemeente ook eens naar die sparende Nederlanders mag kijken. Dat spaargeld inzetten voor de noden van de werklozen, zorgbehoevenden en armeren. Helaas mag de gemeente echter geen vermogensbelasting invoeren. En het geld lenen waardoor de schuld van de stad enorm oploopt, mag ook niet zomaar.

Terwijl sommige mensen het geld niet op krijgen en anderen aankloppen voor hulp, ziet iedereen hoe we dit aan moeten pakken. Helaas komt dit vrijwillig niet op gang, en kan de gemeente dit ook niet zomaar regelen. Het is nu wel de tijd voor georganiseerde solidariteit. Hopelijk snappen ze dat in Den Haag ook al, en anders zullen we nog een half jaar geduld moeten hebben en hen daar bij de Kamerverkiezingen op wijzen.

Laurens Ivens

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.