Marjanne van den Berg geweerd uit deelraad

15 maart 2006

Marjanne van den Berg geweerd uit deelraad

Marjanne van den Berg, de lijsttrekster van de SP in Amsterdam Noord bij de afgelopen verkiezingen, mag niet toetreden tot de stadsdeelraad. Volgens de commissie die de geloofsbrieven van aanstaande deelraadsleden beoordeelt, is Van den Berg als werknemer van de WRA-groep een ''semi-ambtenaar'' en is haar functie niet te rijmen met een lidmaatschap van de deelraad in Noord. De SP en de afdeling Personeel en Organisatie van de WRA-groep staan perplex.

Van den Berg, receptioniste en administratief medewerker bij het CCB in Amsterdam-West, kreeg als SP-lijsttrekster in Amsterdam Noord in de verkiezingen vorige week ruim 3.100 stemmen. Aan het hoofd van de SP-lijst wist zij vier deelraadszetels in de wacht te slepen, de grootste overwinning ooit voor de SP in Noord.

Voor zij zich kandidaat stelde, heeft zij uitgebreid laten onderzoeken of zij met haar functie van belangenverstrengeling zou kunnen worden beschuldigd. Volgens haar werkgever en de SP was én is dat niet het geval. De WRA is een stichting die weliswaar door de gemeente wordt gesubsidieerd, maar er niet door wordt bestuurd. De deelraadscommissie voor de geloofsbrieven oordeelde, na onder meer ruggespraak te hebben gehouden met het ministerie van binnenlandse zaken, echter anders. De beginnende SP-fractie in de deelraad is natuurlijk uiterst onaangenaam verrast door het wegvallen van Marjanne van den Berg, die de afgelopen twee jaar het gezicht was van de SP in Noord. Wie haar plaats moet innemen, is nog niet duidelijk.