SP in Zuidoost tweede partij

20 maart 2006

SP in Zuidoost tweede partij

Ook in Amsterdam Zuidoost heeft de kiezer duidelijke taal gesproken. De SP kreeg 10,9% van de stemmen, wat goed is voor drie zetels in de stadsdeelraad. Hiermee is de SP percentueel net iets groter dan de VVD die het moest doen met 9,9%, maar ook op drie zetels uitkomt. De grote schrik van alle partijen was evenwel de PvdA die met 49,2% van de stemmen 17 van de 29 zetels binnenhaalde. Alleen al aan restzetels kreeg deze partij 3 zetels. GroenLinks behaalde twee zetels en CDA en ChrstenUnie elk n. Grootste verliezer was Leefbaar Zuidoost die terugviel van 5 naar 2 zetels.

Voor de SP in Zuidoost is met deze winst tevens een einde aan een tijdperk gekomen. Nadat twaalf jaar lang Willem van Driel zich hard heeft ingezet als deelraadslid, neemt nu een geheel nieuwe ploeg het over. De kerngroep werd enigszins overrompeld door de onvermoede uitwerking van voorkeursstemmen, waardoor de nummer 5 van lijst 5 twee plaatsen opschoof en de derde zetel in de wacht sleepte. Deze persoonlijke triomf van Marian Schaaf ging ten koste van het gedoodverfde kandidaatraadslid Evert Hartog, voorzitter van de kerngroep.

De nieuwe fractie voelt vooralsnog niet veel voor samenwerking met de PvdA. De PvdA had afgelopen woensdagavond alle partijen uitgenodigd voor overleg, terwijl in de wandelgangen al bekend was dat de PvdA in de voorgaande dagen een akkoord bereikt had met de VVD. Uit protest tegen dit arrogante gedrag hebben SP, Leefbaar Zuidoost, GroenLinks en CDA voor de uitnodiging bedankt.