SP teleurgesteld over keuze PvdA Centrum voor VVD

20 maart 2006

SP teleurgesteld over keuze PvdA Centrum voor VVD

De SP-fractie in de stadsdeelraad Amsterdam-Centrum is teleurgesteld dat de PvdA kiest voor een coalitie met VVD en zonder SP. De SP voorziet voortzetting van het oude beleid. De SP zal in dat geval vanuit de oppositie aansturen op een eerlijker en socialer beleid.

Zaterdagmiddag maakte informateur Els Iping (PvdA) bekend dat de SP voorlopig niet verder mag meedoen aan de formatiebesprekingen. "Zoals het er nu uit ziet, komt er dus de komende vier jaar geen echt ander beleid in stadsdeel Amsterdam-Centrum", aldus SP-fractievoorzitter Marnix Bruggeman. De afgelopen vier jaar werd het stadsdeel bestuurd door VVD, PvdA en D66. GroenLinks mag van de PvdA nu aanschuiven op de plaats van D66.

Volgens de SP wordt hiermee een duidelijk signaal van de kiezers genegeerd. De VVD verloor een zetel. De PvdA en GroenLinks en Amsterdam Anders / De Groenen bleven gelijk. Grote winnaar was de SP die van 0 naar 5 zetels ging. Dankzij deze winst kwamen Amsterdam Anders, GroenLinks en SP samen op 13 zetels, bijna de meerderheid in de 29 zetels tellende deelraad.

De SP heeft in de formatiebesprekingen de andere partijen nadrukkelijk gevraagd of zij bereid waren tot een ander beleid. Als kernpunten daarvan ziet de SP meer betaalbare woningen, meer en betere zorg en welzijn, armoedebestrijding en een andere bestuurscultuur. De SP had voorgesteld een eind te maken aan het "ivoren-toren-beleid" van de afgelopen vier jaar. Het door de SP bepleite nieuwe beleid kost geen extra geld. Het kan worden uitgevoerd door te bezuinigen op dure herinrichtingen van pleinen en andere prestigeprojecten. Verder wilde de SP bezuinigingen op de uitgaven voor de politici zelf. Jaarlijks geeft het stadsdeel vier miljoen uit aan "algemeen bestuur". Als enige partij had de SP zijn voorstellen meteen al voorzien van een financiëe onderbouwing. Voor het SP-beleid was een ombuiging nodig van slechts 7 miljoen op de totaalbegroting van 180 miljoen. "Met vier procent schuiven in de begroting was al een heel ander beleid mogelijk geweest," stelt de SP-fractievoorzitter.

Volgens de SP is de PvdA gezwicht voor de druk van de VVD. Deze partij sloot als enige de SP uit als coalitiepartner. De VVD is slechts n zetel groter dan de SP. "Getalsmatig was er geen enkele noodzaak om te kiezen voor de VVD. De PvdA heeft willens en wetens een politieke keuze gemaakt voor rechts, en de mogelijkheid van een links meerderheidscollege om zeep geholpen."