Alleen nog steigerdoekreclame voor musea en middenstand

1 juli 2006

Alleen nog steigerdoekreclame voor musea en middenstand

De fractie van de SP heeft aan de deelraad Centrum voorgesteld om de steigerdoekreclame drastisch te versoberen. Als het voorstel wordt aangenomen, kom er een eind aan de gigantische steigerdoekreclame voor spijkerbroeken, parfums en sportschoenen van grote multinationals.

Volgens het voorstel mag de reclame hooguit nog tien procent van het totale steigerdoek bedekken. Nu worden de reclames geregeld door commercile bureaus. Voor een steigerdoek op het Muntplein betaalt de adverteerder nu 111.000,- per 28 dagen. De eigenaar van het pand krijgt daar ongeveer een derde deel van. De SP heeft de indruk dat panden regelmatig alleen voor de reclame in de steigers gezet worden.

Niet allen veel binnenstadsbewoners ergeren zich aan de schreeuwerige reclamedoeken, ook de toeristen komen niet naar Amsterdam voor deze vervuiling. De SP vindt dat het beschermde stadsgezicht hierdoor wordt verpest en vreest dat het centrum van Amsterdam hierdoor de kandidatuur voor de werelderfgoedlijst van UNESCO verliest.

Toch is de SP niet helemaal tegen reclame. Als steigerdoeken op bescheiden schaal reclame maken voor culturele instellingen of bijvoorbeeld voor de bakker op de hoek, heeft de SP daartegen allerminst bezwaar. De SP stelt de deelraad daarom voor de steigerdoekreclame gewoon via de precario te belasten. De commercile reclamebureaus worden daarmee buiten spel gezet. Via de precario wordt de reclame op steigerdoeken betaalbaar voor lokale cultuur en kleine bedrijven. Tegelijkertijd worden de reclames van multinationals uitgesloten.