Bloembakken Ferdinand Bol geplaatst

29 juli 2006

Bloembakken Ferdinand Bol geplaatst

Dinsdag 18 juli zijn in de Ferdinand Bolstraat bij de metrobouwput 150 bakken met geraniums opgehangen. Het was hard werken in tropische temperaturen, maar het resultaat is het meer dan waard. De bouwput in de Ferdinand Bolstraat ziet er een stuk vrolijker uit met al die bloemen.

Het was een prachtig gezicht om de bakfietsen vol bloemen te zien aanrijden en langzaamaan de bouwput te zien opfleuren. De aanwezige pers heeft mooie plaatjes kunnen schieten.

Een bont gezelschap van vrijwilligers ging door totdat de laatste haken waren opgebruikt, al betekende dat, dat bloembakken die er al hingen verplaatst moesten worden om ruimte te maken voor nog meer.

Natuurlijk waren er veel SPers, maar ook de mannen van KLAP, de Marokkaanse vereniging in de 1e Van der Heydenstraat en de activisten van kraakcafe de Molli hebben zich urenlang in het zweet gewerkt. We kregen zelfs hulp uit de gemeenteraad, Hans Bakker heeft hard meegewerkt met het ophangen van de haken aan het hekwerk.

De ondernemers in de straat reageerden enthousiast op deze actie, het koste geen enkele moeite om voldoende mensen te vinden die de komende tijd de bloemen water willen geven. Er zijn 15 gieters uitgedeeld om dit ook mogelijk te maken.

Maar niet alle buurtbewoners hebben we blij kunnen maken. Voor de mensen die vlakbij de bouwput wonen zijn een paar bloembakken echt niet voldoende compensatie voor de ellende waar zij al jarenlang mee zitten opgescheept.

Wij werden aangesproken door enkele mensen die helemaal wanhopig zijn vanwege het lawaai. Bijvoorbeeld het gedreun van enorme drilboren in de afgelopen weken was weer gekmakend ondragelijk in de smalle, dichtbevolkte straatjes van de Pijp.

Als actieve SPers zullen zullen wij het niet bij deze eenmalige actie laten. Samen met de bewoners willen we kijken naar de mogelijkheden om als kerngroep hun rechtvaardige klachten te ondersteunen en op te komen voor meer compensatie van gedupeerden, ook de degenen die in alle zijstraten wonen.