De Leugen Regeert

19 oktober 2006

De Leugen Regeert

Eind september werd de Indische Buurt opgeschrikt door een steekpartij. Na een ruzie over een parkeerplaats werd de Marokkaanse automobilist neergestoken door een groep Surinamers. Een vreselijke gebeurtenis en het zoveelste voorbeeld van zinloos geweld.

De avond van de steekpartij waren enkele tientallen Marokkanen op zoek gegaan naar de daders waarbij enkele ruiten sneuvelden. 'Rellen in de Indische Buurt' kopten de kranten.

Op vrijdagavond was er een drukbezochte en emotionele bewonersbijeenkomst in De Buurtwinkel aan het Obiplein. De verontwaardiging was groot en de aanwezigen wilden over allerlei zaken opheldering van de aanwezige politiewoordvoerder. Maar allen waren het er wel over eens: dit was een vreselijk incident, maar had niets te maken met de manier waarop Surinamers en Marokkanen in Zeeburg met elkaar omgaan.

De Volkskrant maakte echter een verslag van die bijeenkomst waarin precies het omgekeerde werd beweerd. Volgens de verslaggever wisten 'de' Marokkanen wie de schuldige was: 'de Surinamers'. En 'honderden' Marokkanen maakten jacht op Surinamers. Kortom, De volkskrant maakte er een raciaal verhaal van, wat het absoluut niet was. De krant deed meer aan stemmingmakerij dan aan verslaggeving.

Omdat ik bij de bewonersbijeenkomst was geweest, wist ik dat De Volkskrant onjuistheden verkondigde. Hiervan maakte ik melding bij de redactie van De Leugen Regeert, die daarop een item maakte van de gebeurtenissen in de Indische Buurt.