Geheime schadevergoeding boven tafel dankzij SP

3 november 2006

Geheime schadevergoeding boven tafel dankzij SP

Stadsdeel Amsterdam-Centrum heeft een schadevergoeding van 750.000 euro betaald aan de exploitant van het digitale reclamescherm op het Rembrandtplein. De Explore Vision Group krijgt de schadevergoeding, omdat het bedrijf vier jaar moest wachten op toestemming voor het scherm.

De zaak is naar buiten gebracht op aandrang van de SP-fractie. De deelraad werd over de schadevergoeding ingelicht in een vertrouwelijke brief van het dagelijks bestuur van 13 september. De raadsleden moesten deze brief geheim houden. De SP was het daarmee niet eens, en stelde voor de geheimhouding op te heffen, volgens de regels van de Gemeentewet. De deelraadsvergadering zou op donderdagavond 2 november dit SP-voorstel voorstel behandelen. Vlak voor de vergadering gaf het dagelijks bestuur van Centrum echter toe. Onder de dreiging van het voorstel van de SP hief het zelf de geheimhouding op. Daarmee is de informatie nu openbaar. "Wij vonden het bedrag ronduit schokkend", aldus SP-fractievoorzitter Marnix Bruggeman: "Dit kon en mocht niet onder de pet blijven. Bewoners van het centrum hebben recht te weten wat er met hun belastinggeld gebeurt. En wij willen in het openbaar kunnen debatteren over hoe dit heeft kunnen gebeuren."

Stadsdeel en Explore Vision Group (EVG) procederen al sedert 2002 over het digitale reclamescherm op het Rembrandtplein. Het scherm van 115 vierkante meter mag nu tegen de regels in worden gebouwd door onoplettendheid van ambtenaren van de toenmalige Dienst Binnenstad. Zij kregen op 25 februari 2002 een melding van EVG dat het bedrijf het scherm wilde gaan bouwen. De ambtenaren hadden daarop binnen vijf weken moeten reageren dat dit niet mocht wegens "welstandseisen". Maar de ambtenaren vergaten de melding, waardoor EVG een automatische bouwvergunning kreeg. Desondanks bleef het stadsdeel volhouden dat het ontsierende scherm er niet mocht komen. EVG ging daartegen in beroep, en kreeg uiteindelijk op 4 mei 2005 gelijk van de Raad van State. Vervolgens claimde het bedrijf een schadevergoeding voor de gemiste reclame-inkomsten in de afgelopen drie jaar. Tot een rechtszaak daarover is het niet gekomen. Het dagelijks bestuur van het stadsdeel schikte de zaak in der minne voor het bedrag van 750.000 euro.

De SP vindt de kwestie extra schrijnend, omdat een voorstel van de SP-deelraadsfractie voor een eenmalige uitkering aan de minima in het stadsdeel op weerstand lijkt te stuiten van de andere partijen. Bruggeman: "De eigenaar van het scherm is met deze schadevergoeding in n klap voor zijn hele leven binnen. Van die 750.000 euro hadden we alle 7.000 armoedehuishoudens in het Centrum een eenmalige uitkering van 100 euro kunnen geven."