Landgoed Frankendael straks toegankelijk voor publiek.

27 februari 2007

Landgoed Frankendael straks toegankelijk voor publiek.

Poort Frankendael)
Goed nieuws! Het landgoed Frankendael zal per juni 2007 open worden gesteld voor het publiek. De plannen daartoe bestaan overigens al sinds 1989, maar nu is het dan zo ver: De deelraad heeft de definitieve plannen goedgekeurd.

Het landgoed Frankendael werd gebouwd in 1629, het vond echter zijn huidige vorm pas in 1730. Het landgoed was een buitenplaats voor rijke Amsterdammers, voordat het in 1894 dienstwoning werd voor het Hoofd Gemeentebeplanting. Daarna werd het vanaf 1957 verhuurd door de gemeente Amsterdam aan verschillende bewoners. Na een juridische procedure is het landhuis op 1 april 2005 leeg opgeleverd.

Frankendael zal eerst flink moeten worden opgeknapt. Het gaat om bouwkundig herstel, achterstallig onderhoud, het terugbrengen van de oude sfeer en inrichting, en het ondersteunen van de nieuwe invulling van het gebouw. Er zal plaats zijn voor trouwpartijen, exposities en culturele manifestaties. In het rechter koetshuis komt een brasserie (laagdrempelige horeca is ons beloofd) die dagelijks open zal zijn. Het linker koetshuis zal worden gebruikt als feest- en receptie ruimte.

Het project zal ruim 2 miljoen euro gaan kosten. Inbegrepen is een subsidie van 380.000 euro vanuit het potje voor stedelijke vernieuwing. De exploitanten leveren hieraan bijdrage van 350.000 euro.Voor de rest wordt financiering gezocht, waarbij de jaarlijkse huurinkomsten aangevuld met een bijdrage van 50.000 euro van de deelraad voor de aflossing zorgen. Een tweede probleem is, dat. zonder dat er nog maar een steen is verzet, er al 550.000 euro is uitgegeven aan voorbereidingskosten. De SP heeft hierover haar beklag gedaan.

We snappen ook niet waarom de bewoner er op 1 april 2005 uit moest. Er is immers tot op heden nog geen steen verplaatst. Maar goed, voorlopig zijn we blij dat het fraaie landgoed voor ons stadsdeel behouden zal blijven en dat het publiek voor het eerst sinds 1629, het gebouw mag betreden.