Sterke afname sociale huurwoningen in 3e Oosterparkstraat.

27 februari 2007

Sterke afname sociale huurwoningen in 3e Oosterparkstraat.

In de plannen voor de 3e Oosterparkstraat heeft de deelraad onlangs haar goedkeuring gegeven aan het vervangen van 93 sociale huurwoningen voor 58 nieuwe woningen. Maar liefst 42 woningen zijn bestemd voor de vrije markt met de daarbij behorende hoge huur die niet is op te brengen voor de oude bewoners.

Er blijven dus 16 woningen over voor de sociale sector. Van die 16 woningen zullen 12 woningen WIBO geschikt worden gemaakt. WIBO's zijn woningen voor vaak oudere mensen, afhankelijk van hulp uit de omgeving. Wij vinden het een prima idee om de WIBO's te bouwen die we hier in het stadsdeel nodig hebben. Het gaat per slot van rekening om een kwetsbare groep mensen die vaak lang op een huis heeft moeten wachten.

De overige woningen zullen bestemd zijn voor mensen met een laag inkomen. Daar zit dus wat ons betreft de pijn: Van 93 sociale huurwoningen gaan we terug naar slechts 4. Een afname van 96%! Nu wil het stadsdeel ons doen geloven dat 47% van de woningen terug komt in de sociale sector. Dat is moeilijk te geloven op grond van deze cijfers. Het ziet er eerder naar uit dat mensen met werk en lagere inkomens of mensen met een uitkering, eigenlijk niet meer welkom zijn in ons stadsdeel.

De SP heeft andere belangen. Wij vinden dat ook burgers met een smallere beurs het recht hebben om te wonen in Oost/Watergraafsmeer. Sluit je aan bij ons en word actief lid!