Remine Alberts op bezoek

24 mei 2007

Remine Alberts op bezoek

Remine Alberts, fractievoorzitter van de SP in de raad in Amsterdam, heeft een bezoek gebracht aan Stadsdeel Westerpark.

Harm Jan Kamstra en Anja Kuiper bezochten met haar verschillende plekken om haar te laten zien wat er zoal speelt in de buurt.
We bezochten een studentenflat in een container in de Houthavens waar een student E 318 per maand betaalt voor een woning van 24 m2 met een eigen douche en toilet. Voor de brandveiligheid waren er 2 nooduitgangen, zijn er rookmelders en moeten ze op elektra koken. Eigenlijk zou er een buitengalerij moeten zijn en zou er een brandoefening moeten plaatsvinden.
De student is toch blij met zijn eigen plek ondanks dat het in de winter niet gezellig is en de ruimte wel heel erg klein is. Zijn collegastudent woonde aan de andere kant en daar werd het ?s zomers met de hele dag zon op het raam veel te warm. De SP in Westerpark blijft van mening dat ?containerdorpen? een noodoplossing zijn voor het nijpende probleem van woningnood, in dit geval onder studenten. Huizen horen van steen te zijn, dat is comfortabeler, maar vooral ook gewoon veiliger. Er moet dus genvesteerd worden in echte studentenhuisvesting, niet in lapmiddelen.

Verder stonden we in de Houthavens stil bij de gevonden asbest op de studentenboot de Rochdale One van de woningbouwvereniging Rochdale, de vieze geuren van Cargill, een bedrijf in soyaverwerking en het bestemmingsplan van de zandvlakte, ook wel de ?vlakte van Bartlema? genoemd. (Evert Bartlema was wethouder van 1998-2006). Er zijn bestuurlijke fouten gemaakt. Er waren namelijk twee bestemmingsplannen wat bestuursrechtelijk niet mag, er is rekening gehouden met een verkeerd aantal Decibel geluidsoverlast en er waren (en zijn) kantoren gepland op een C-locatie (slecht bereikbaar met openbaar vervoer, hier mogen geen kantoren komen vanwege te verwachten overlast van autoverkeer door forensen). Nu zijn er alleen kantoren maar straks worden er huizen gebouwd. Hopelijk krijgen de nieuwe bewoners niet teveel vieze geuren overlast van Cargill. Nog belangrijker dan de stank is de gezondheidssituatie voor de nieuwe bewoners, is de lucht die zij straks inademen wel gezond genoeg om in te wonen. Dit vooral met het oog op de toekomstige buren: de Westpoort, de plek in A?dam waar milieuvervuilende bedrijven zich mogen vestigen. De SP in Westerpark blijft zich tegen de nieuwe wijk verzetten zolang geen duidelijkheid is over de te verwachtten gezondheidssituatie. Daarnaast vinden we het een gemiste kans dat er maar 30 % (dure) sociale woningbouw is gepland in de toekomstige wijk.

In het park stonden we stil bij de Buurtboerderij waar Metrum de boerderij aan het verbouwen is voor de opvang van hun klanten. Ook lieten we het stukje overgebleven bos zien waar BP een benzinestation wil bouwen en waar het stadsdeel akkoord mee is gegaan voor een smak geld (1 miljoen Euro) van BP.

Op de Spaarndammerstraat stonden we stil bij de herinrichting die op zich mooi is maar waar ook veel bomen zijn gesloopt, waar winkeliers het nog steeds moeilijk hebben en zelfs meer hebben nu AH een nieuwe pand betrokken heeft op een strategische plaats op de kop van de straat. En i.p.v. dat op de oude plaats van de AH in het midden van de Spaarndammerstraat een voorziening komt waar veel mensen gebruik van maken zodat er doorloop blijft in de straat. Nu komt er een maatschappelijke ondersteunings voorziening in. Op zich natuurlijk prima maar veel ondernemers zijn bang dat buurtbewoners bij AH blijven steken en niet verder de straat inlopen om hun bedoening aan te doen.