SP erg ongelukkig met afsluiting Plan van Gool

18 juni 2007

SP erg ongelukkig met afsluiting Plan van Gool

Het Plan van Gool, het bijzondere wooncomplex in het centrumgebied van Amsterdam-Noord, gaat op slot. Tot grote ontevredenheid van de SP stemde een meerderheid van de deelraad vorige week in met een wegonttrekking voor de galerijen. Dat besluit kan desastreus zijn voor de architectonische waarde van het complex.

Het Plan van Gool is hard toe aan renovatie. De woningcorporaties Eigen Haard en de Woonmaatschappij waren echter niet bereid tot die renovatie als de galerijen, trappenhuizen en bijzondere luchtbruggen niet zouden worden afgesloten. Volgens de corporaties zouden de opgeknapte trappenhuizen en liften ‘te kwetsbaar’ worden als het complex niet op slot zou gaan. Bovendien zouden bewoners zich onveilig voelen op de galerijen; een afsluiting zou dus de veiligheid bevorderen.

De SP-fractie in Noord is van mening dat het aanbrengen van betere verlichting en het schoonhouden en opknappen van de galerijen net zo veel had kunnen bijdragen aan het veiligheidsgevoel van de bewoners als een afsluiting. Bovendien betekent het op slot gooien van de galerijen het einde van het oorspronkelijke open karakter van het Plan van Gool. Mede daarom was er ook verzet van een grote groep bewoners tegen de plannen.

De SP-fractie heeft vooral weinig begrip voor de beperkte creativiteit die politiek en corporaties aan de dag leggen ten aanzien van de kwestie. “Met een afsluiting stop je problemen weg, die je eigenlijk zou moeten aanpakken. Op Purmerplein is het vaak hommeles, maar daar zetten we toch ook geen hek omheen?”, aldus SP-deelraadslid Vera Spierings. “Volgens ons los je problemen op door samen te werken en betrokkenheid bij burgers te kweken, zodat ze weer trots zijn op hun wijk. Dan hoeft zo’n galerij echt niet op slot.”