Weg met de steigerdoekreclame

25 juni 2007

Weg met de steigerdoekreclame

De SP in Centrum wil dat alle steigerdoekreclame in het stadsdeel verdwijnt. De fractie stelde vorige maand voor de reclame af te schaffen. Donderdag 28 juni behandelt de deelraad dit voorstel. Op de valreep kwamen GroenLinks en PvdA met een tegenvoorstel. Zij willen dat de steigerdoekreclame blijft. Wel mag de reclame niet meer dan 25 procent van het doek bedekken. "Letterlijk en figuurlijk gezichtsbedrog", zegt SP-deelraadslid Nelly Duijndam: "Dat kwart komt niet in een hoek, maar in het midden. Dan houd je nog een enorme reclame van 4 bij 8 meter, met een reclame-vrij randje er omheen. In feite willen GroenLinks en PvdA de reclame gewoon houden."

Op de steigerdoeken wordt reclame gemaakt voor hoogmodische kleding, dure schoenen, mobieltjes en onderbroeken. De SP vindt dit in het historisch stadsbeeld niet nodig. Reclamebedrijven en vastgoedeigenaren verdienen naar schatting jaarlijks 3 miljoen euro aan de steigerdoekreclame. Het stadsdeel vangt daarvan een magere 3 ton. Gewone mensen mogen bovendien op de steigers voor hun deur geen reclame maken. Het stadsdeel laat steigerdoekreclame uitsluitend toe in dure winkelstraten en op toeristische trekpleisters. Duijndam: "Daar verdienen de vastgoedeigenaren al goudgeld aan de huren. Waarom moeten juist zij profiteren van deze reclame?"
Om de discussie aan te zwengelen diende de SP-fractie een jaar geleden al een versoberingsvoorstel in. Alleen culturele instellingen en lokale winkeliers zouden nog op de doeken mogen adverteren, en de reclame mocht niet meer dan 10 procent van het doek beslaan. Bovendien vond de SP dat het stadsdeel de reclame-inkomsten zelf via de precario moest regelen. De reclamebedrijven konden dan als tussenhandelaren verdwijnen. Zonder serieuze tegenargumenten kraakten GroenLinks en PvdA dit voorstel af. De SP kwam daarop een maand geleden met haar nieuwe voorstel de steigerdoekreclame dan maar helemaal af te schaffen. "Stadsdeel Centrum maakte vorig jaar bruto 10 miljoen winst, en kan die paar ton inkomsten met gemak missen", aldus de SP-fractie.
De PvdA-fractie in de deelraad heeft meer dan eens de indruk gewekt eigenlijk wel van de steigerdoekreclame af te willen. PvdA-woordvoerder Winfred van de Put schreef op 4 april nog in zijn weblog: "En de kern van ons beleid is juist de visueel ongewenste overdaad terug te dringen bijvoorbeeld met de sobere inrichting van de openbare ruimte en door het terugdringen van reclame-uitingen aan de gevels. Steigerdoekreclame is daar per definitie strijdig mee. Als we zouden kiezen voor het stoppen met de steigerdoekreclame, dan hebben wij een veel geloofwaardiger basis voor ons welstandsbeleid." De SP vermoedt dat de PvdA uiteindelijk het welstandsbeleid toch minder belangrijk vindt dan de miljoeneninkomsten voor de reclamebedrijven en vastgoedeigenaren.