Sloop Borneoblok start met een feestje

11 september 2007

Sloop Borneoblok start met een feestje

Op donderdag 13 september organiseert woningbouwvereniging De Alliantie om 15.00 bij Borneostraat 39 een ‘ceremonile start’ van de sloop van het Borneoblok bij het Javaplein. ‘Wij willen bij het moment van de sloop even stil staan; het markeert immers een nieuwe episode voor de buurt.

Na de sloop in het najaar van 2007 wil De Alliantie begin 2008 starten met de bouw van het appartementencomplex “Borneohof”.

Bij de sloop gaan 124 goede en goedkope sociale woningen verloren. In de nieuwbouw komen 71 woningen terug, waarvan 21 in de sociale huur en koop. Op de begane grond wordt de bibliotheek van de Indische Buurt gevestigd. Hieronder komt volgens de plannen een parkeergarage.

De SP heeft zich, samen met de Buurt Actie Partij (BAP) altijd verzet tegen dit plan. Betaalbare huurwoningen in Zeeburg zijn in de toekomst goud waard. Wat je nu sloopt, krijg je nooit meer terug. Over vijftien jaar krijgen we met z’n allen spijt dat we deze woningen hebben afgebroken omdat mensen met een laag inkomen nergens meer in de buurt terecht kunnen. Een nieuwe bibliotheek is ook helemaal niet nodig. Vlakbij, aan de Insulindeweg, staat al een goede bieb. En even verderop ligt aan het Oosterdok de gloednieuwe grote Openbare Bibliotheek van Amsterdam.
Tijd voor een laatste waarschuwing aan woningcorporaties en stadsdeel!