SP houdt interpellatie over vertrek van Van der Stoel

18 september 2007

SP houdt interpellatie over vertrek van Van der Stoel

In de deelraadsvergadering van 4 oktober gaat de SP Centrum een interpellatie houden over het vertrek van Anne Lize van der Stoel. De media wekken vooral de indruk dat Van der Stoel is vertrokken, omdat zij niet langer door n deur kon met Els Iping, de PvdA-bestuurder in Centrum. Behalve Iping zit nu alleen nog Wil Codrington van GroenLinks in het dagelijks bestuur. De SP wil van de twee overgebleven bestuurders weten of ook politieke verschillen van inzicht een rol hebben gespeeld, en zo ja, welke.

Van der Stoel zelf gaf als reden voor haar vertrek een interview van Iping in Het Parool van zaterdag 19 september. Iping pleitte daarin voor meer grip op de woningvoorraad: "Als we de markt loslaten, wordt het hier wildwest. Dat geldt voor wonen en ook voor hotels." Voor Van der Stoel waren daarmee de rapen gaar.

De SP-fractie waren de woorden van Iping echter uit het hart gegrepen. Juist betaalbaar wonen en het terugdringen van de toenemende grip van de commercie op de binnenstad zijn door de SP in het afgelopen jaar op de raadsagenda gezet.

GroenLinks en PvdA in Centrum wekken vooralsnog de indruk door te willen gaan met de VVD. De SP roept beide partijen nu op van de gelegenheid gebruik te maken om te kiezen voor een echt links beleid. "De contouren die Els Iping daarvan schetst in Het Parool, spreken ons aan", zegt SP-fractievoorzitter Marnix Bruggeman. "Maar er moet wel nog veel veranderen aan wat zij de bestuurscultuur noemen. Om het Centrum echt socialer en eerlijker te maken, zal het stadsdeel veel meer samen moeten doen met bewoners en ondernemers."