Jeugdland moet open blijven

17 september 2008

Jeugdland moet open blijven

In de deelraad van Zeeburg is op dinsdag 16 september een motie aangenomen om Jeugdland open te houden. De SP vindt het hoog tijd worden dat Jeugdland weer opgeknapt en serieus voor kinderen ontwikkeld wordt. Het opknappen van Jeugdland moet wel in fases gebeuren, zodat er ook tussentijds van Jeugdland gebruik gemaakt kan worden.

Jeugdland is een bijzonder en uniek stukje Zeeburg. Direct na de oorlog begonnen als 'Jongensland', heeft het zich ontwikkeld tot een bijzondere buitenspeelplek. Gelegen in het groen achter het Flevopark kunnen kinderen er hutten bouwen, kennis maken met natuur, maar vooral samen spelen.

Maar het gaat niet goed met Jeugdland. Werkten er aanvankelijk vijf ervaren kinderwerkers, na jaren van bezuinigen wordt het nu vooral door vrijwilligers opengehouden. Met de gebouwen is het slecht gesteld en de grond is mogelijk vervuild. Er moet dan ook veel gebeuren.

Ondanks mooie woorden in het verleden heeft het bestuur van Zeeburg nooit echt zelf initiatief genomen om van Jeugdland weer een levendig kinderparadijs te maken. Jarenlang doet het dagelijks bestuur van het stadsdeel onderzoek na onderzoek, maar een werkelijk doortastend initiatief om te zorgen dat de kinderen hier goed en veilig kunnen spelen, heeft het bestuur nooit genomen. Ook nu weer kwam de wethouder niet met een concreet voorstel, maar met een brief. Die brief hield alleen maar in dat Jeugdland nu dicht moest en dat er dan later wel gekeken zou worden hoe het gebied precies opgeknapt moest worden.

Dit was absoluut niet naar de zin van de gebruikers van Jeugdland, ouders en kinderen. Zondag voor de raadsvergadering was er al een druk bezochte bijeenkomst op Jeugdland van verontruste buurtbewoners. En ook in de raadsvergadering van dinsdag lieten zij goed van zich horen.

De raad heeft dus beslist dat Jeugdland in ieder geval op dit moment niet dicht gaat. Maar veel is nog onduidelijk. Niet zeker is hoe de toekomst van Jeugdland eruit zal komen te zien. Daar moet eerst een plan voor worden gemaakt en daar moet in de begroting voor de komende jaren geld voor worden vrijgemaakt. Voor de SP is het in ieder geval duidelijk dat het belang van de kinderen op de eerste plaats moet komen. Het is daarom ook tijd om naar alternatieven te kijken. Hoe Jeugdland in fases op te knappen en het tegelijkertijd open te houden, zodat kinderen samen buiten kunnen blijven spelen. Daar blijven we ons voor inzetten.