SP tegen nieuwe mega-horeca in binnenstad

28 september 2008

SP tegen nieuwe mega-horeca in binnenstad

De SP in Centrum vindt nieuwe mega-horeca in de binnenstad onnodig. Het stadsdeel wil daar horecabedrijven gaan toestaan van 1.000 vierkante meter. Nu is de maximale maat nog 300 vierkante meter. Een kandidaat is het lege kantoor van ABN Amro op het Rembrandtplein, dat op dit moment al wordt verbouwd. PvdA en VVD willen hier een mega-horecabedrijf over de volle drie verdiepingen toestaan. Bijvoorbeeld ook The Bulldog op het Leidseplein zou aangrenzende panden kunnen opkopen, en twee keer zo groot kunnen worden. Fractievoorzitter Marnix Bruggeman: "In zo'n megabedrijf gaan duizend bezoekers. De omliggende woonbuurten staan nu 's nachts al onder zware druk vanwege uitgaanspubliek op straat."

De bouw van bijvoorbeeld een mega-discotheek in de binnenstad kost veel geld. In de praktijk komen daardoor alleen grote horeca-investeerders in aanmerking. Bruggeman: "Omgekeerd kan mega-horeca de genadeslag betekenen voor de kleine caf's, die het sinds het rookverbod toch al moeilijk hebben." De SP diende daarom een motie in om de mega-horeca uit het nieuwe horecabeleid te schrappen. PvdA, VVD en D66 vonden dit niet nodig, waardoor de SP-motie het net niet haalde.