SP had gelijk: ook accountant kraakt besteding wijkengeld af

1 oktober 2008

SP had gelijk: ook accountant kraakt besteding wijkengeld af

Stadsdeel Centrum gaat kijken hoe het geld voor het opknappen van wijken beter besteed kan worden. De stadsdeelraad besloot dit op voorstel van de SP. Al zolang de SP in de deelraad zit, protesteert de fractie tegen het misbruik van stadsvernieuwingsgeld. Uit dit wijkenbudget gaf het stadsdeel bijvoorbeeld twee ton aan "toerisme-public relations". Vorig jaar werd anderhalve ton gebruikt voor een automatiseringsproject voor horecavergunningen. Onlangs heeft ook de gemeentelijke accountantsdienst deze besteding als onrechtmatig afgekeurd. Fractievoorzitter Marnix Bruggeman: "Het geld is bedoeld om buurten leefbaar te maken. Ook het centrum heeft buurten waar nog veel te doen valt, zoals de Oostelijke Eilanden en delen van De Jordaan. Gebruik dat geld om het centrum echt eerlijker en socialer te maken."

Stadsdeel Centrum ontvangt via de gemeente jaarlijks meer dan drie miljoen als "Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing". De SP diende vorig jaar al een motie in om de besteding van dit ISV-geld kritisch door te lichten. De motie werd toen verworpen, nadat het dagelijks bestuur beweerde dat de besteding "gebaseerd was op de wet". Na de afkeuring van de accountant is het stadsdeel nu alsnog alle uitgaven gaan controleren. Dit leidde tot de ontdekking dat in totaal anderhalf miljoen verkeerd is besteed. Bruggeman: "Wij hadden dus toch gelijk, en de deelraad heeft dit nu toegegeven."

Ondertussen heeft het stadsdeel een nieuwe besteding voor het ISV-geld bedacht. Een miljoen gaat nu naar wegenprojecten. Bruggeman: "Ze hebben weer wat nieuws verzonnen. Nu willen ze dat ISV-geld gaan uitgeven aan het opleuken van de Nieuwezijds Voorburgwal voor de hotels. Dat mag misschien dan volgens de regels wel. Maar ik vind het meer lijken op een boekhoudkundige truc. Dat gaan wij dus ook weer aankaarten in het raadsdebat dat er dankzij ons nu eindelijk komt over de verdeling van het wijkengeld."