Noord zet kleine ondernemers in de kou

18 december 2008

Noord zet kleine ondernemers in de kou

De SP is verbijsterd over de steun van de PvdA aan het voorstel van het stadsdeelbestuur om in 2009 alle winkels in Noord toestemming te geven op alle zondagen open te gaan. "In Oud-West is de PvdA tegen zondagsopenstelling, zelfs ten koste van de coalitie met de VVD, maar in Noord zwicht zij voor de grote ondernemers. Het is onbegrijpelijk", aldus SP-fractievoorzitter Daniël Peters in een roerige raadsvergadering woensdag.

Het stadsdeelbestuur vroeg de raad om een oordeel over een proef om in Noord op grond van de toerismebepaling winkels een jaar lang de mogelijkheid te geven iedere zondag de deuren te openen. De SP is hier tegen omdat kleine ondernemers in de wijkwinkelcentra in Noord de concurrentie dreigen te verliezen van de grote jongens. Dat maakten die ondernemers woensdagavond ook duidelijk aan de raad. Het bleek geen reden voor de PvdA of het Dagelijks Bestuur om af te zien van de proef.

Ook de argumenten van de SP dat Noord geen toeristisch gebied is en dat niet op korte termijn zal worden, dat het openstellen van winkels op alle zondagen slecht voor het milieu is en dat het stadsdeel moet opdraaien voor extra kosten van bijvoorbeeld schoonmaak en beveiliging overtuigden coalitie en Dagelijks Bestuur niet. Opmerkelijk genoeg zei stadsdeelvoorzitter Rob Post dat hij de effecten van de zondagsopenstelling op Noord niet kon overzien. "Ik weet alleen dat er elf mensen ontslagen moeten worden bij de C1000 op Buikslotermeerplein als dit niet doorgaat", aldus Post.

Peters vindt dat C1000, die de discussie over de zondagen aanzwengelde door zonder toestemming van de deelraad iedere zondag de deuren te openen, dat probleem zelf heeft gecreerd. "Ik concludeer dat de stadsdeelvoorzitter het effect niet kent van de zondagsopenstelling op het milieu, op de omzet van de kleine ondernemers en op de stadsdeelbegroting. Dat maakt dit een heel slecht voorstel. Bovendien bestaat nu het risico dat door een negatief advies van de deelraad na de proef C1000 alsnog en misschien wel meer mensen op straat moet zetten", aldus Peters.