Verblijfssteiger Nieuwe Vaart gered... of toch niet?

26 april 2009

Verblijfssteiger Nieuwe Vaart gered... of toch niet?

Dankzij inspanningen van de SP zou de steiger in de Nieuwe Vaart ter hoogte van het Matrozenhof gespaard blijven voor de buurt. "Deze steiger van 20 bij 20 meter is een hartstikke belangrijke ontmoetingsplaats voor de buurt. Bovendien geeft de steiger ruimte aan de dichte bebouwing. Veel mensen genieten er van het uitzicht en bij goed weer wordt er gepicknickt of gebarbecued", aldus SP-deelraadslid Femke Reudler Talsma, die er voor zorgde dat alle commissieleden ter plekke gingen kijken. Helaas kwam GroenLinks, die eerst met de SP optrok voor het behoud van de steiger, niet veel later met een plan waarbij de steiger toch wordt afgebroken.

Voor de uitbreiding van Artis met onder andere een parkeergarage moeten 11 woonboten, die in het Entrepotdok liggen, verdwijnen. Voor vijf woonboten werden ligplaatsen gecreerd in de Oostenburgergracht. De overige boten krijgen een plek in de Nieuwe Vaart ter hoogte van de Matrozenhof. Om twee lange woonboten (meer dan 30 meter) een plek te geven in de Nieuwe Vaart moest de verblijfssteiger verdwijnen.

Het was slikken of stikken voor zowel de woonboot- als voor de walbewoners. Inspraak was niet mogelijk. Bewoners trokken aan de bel en Femke Reudler Talsma zorgde ervoor dat het in de commissie Openbare Ruimte en Verkeer behandeld werd. Reudler Talsma is van mening dat "de buurt erg leuke dingen met de steiger doet en dat het zonde is de steiger te slopen." De commissie was het er unaniem over eens dat deze steiger voor de buurt behouden moest blijven en dat Erik Koldenhof er alles aan moest doen voor de twee lange schepen een andere plek te zoeken. In de raad haalde een gezamenlijke motie van de SP en GroenLinks met deze strekking de meerderheid.

Maar nauwelijks is de steiger in de Nieuwe Vaart gered of GroenLinks komt - drie dagen later - met een plan waarbij de steiger alsnog afgebroken gaat worden. Het plan voorziet in 'verplicht tijdelijke' ligplaatsen voor de twee lange boten op de plek van de steiger. Als er na het vaststellen van een bestemmingsplan voor het water elders ruimte vrij komt, moeten de woonschepen weer verkassen om ruimte te maken voor een nieuwe steiger. Doordat dit plan wordt gesteund door de PvdA voelt portefeuillehouder Koldenhof zich niet langer gehouden zich in te spannen om de steiger te behouden. "Dit is echt broddelwerk. Er wordt enorm met mensen gesold. Het is nog maar de vraag of die steiger, als 'ie eenmaal gesloopt is, ooit nog terug komt. Wij hebben met dergelijke beloftes uit het verleden geen goede ervaringen", aldus Reudler Talsma, die zich door GroenLinks verraden voelt. "Wij blijven er in ieder geval alles aan doen onze gezamenlijke motie uitgevoerd te krijgen."

Zie ook een filmpje over de steiger.