Banne Bruist 2010 zekergesteld

28 juni 2009

Banne Bruist 2010 zekergesteld

Dankzij de SP zal er ook volgend jaar een editie plaatsvinden van het populaire Noordse festival Banne Bruist. Het stadsdeelbestuur neemt 15.000 euro in de begroting op voor de organisatie van het festival dat jaarlijks in begin september wordt gehouden.

Mede door het gelijktrekken van de tarieven voor evenementenvergunningen in de stad kwam de organisatie van Banne Bruist dit jaar in ernstige problemen. De prijs van de vergunning steeg van 800 naar 3000 euro. Hierdoor was er veel minder geld voor optredens en de tientallen kramen op het festival. Alleen door een subsidie, waar gewoonlijk drie jaar mee gedaan wordt, nu voor n editie te gebruiken, kon het festival doorgaan. Maar Banne Bruist 2010 kwam er wel door in gevaar.

Daarom stelde SP-fractievoorzitter Daniël Peters tijdens de behandeling van de Voorjaarsnota in Noord voor vast geld te reserveren voor de volgende editie van het festival. "Als het stadsdeel culturele evenementen als IJazz kan subsidiëren mag het ook een echt Noords feest als Banne Bruist ondersteunen", aldus Peters.