Van Eesterenmuseum mag niet gesloopt van gemeente

13 september 2009

Van Eesterenmuseum mag niet gesloopt van gemeente

Wethouder Gerson heeft op vragen van SP-gemeenteraadslid Hans Bakker geantwoord dat het gemeentebestuur tegen de sloopplannen van het Van Eesterenmuseum, is. De bewonerscommissie Burgemeester Fockstraat voert, gesteund door de SP Nieuw West, al enige tijd actie tegen de plannen van het stadsdeel en de woningcorporaties. Een enqute onder de bewoners wees uit dat meer dan 87 procent tegen sloop en tegen ingrijpende renovatie is.

Het Van Eesterenmuseum is een wijk in Slotermeer-Noord die bestempeld is als een belangrijk stukje cultuurhistorisch erfgoed vanwege de architectuur en de stedenbouwkundige opzet. Het is bedoeld als monument voor de architect Cornelis van Eesteren en het zogenaamde Nieuwe Bouwen, de architectuurstroming die licht, lucht en ruimte centraal stelde.

De SP in Nieuw West is van mening dat het stadsdeel moet blijven zoals dat door Van Eesteren bedoeld was, met licht, lucht en ruimte. Dus niet steeds hoger en dichter op elkaar gebouwde flatgebouwen. De SP is dan ook blij met dit antwoord van wethouder Gerson.