SP eist open blijven van alle welzijnsvoorzieningen

2 november 2009

SP eist open blijven van alle welzijnsvoorzieningen

Alle buurtcentra, speeltuinen en jongerencentra in Centrum en Westerpark moeten open blijven. Dit eist de SP in reactie op het faillissement en de doorstart van welzijnsinstelling IJsterk. De stadsdeelraad Centrum nam afgelopen donderdag al een motie aan van GroenLinks en SP om zonodig financieel bij te springen. In de stadsdeelraad Westerpark houdt de SP aanstaande dinsdag een interpellatie met hetzelfde doel.

Volgens de SP hadden de beide stadsdeelbesturen deze zomer al moeten ingrijpen. Fractievoorzitter Marnix Bruggeman van SP Centrum: "Wij kregen al in april alarmerende geluiden van IJsterk-medewerkers. De Raad van Toezicht van IJsterk informeerde ons eind april dat er grote financiëe problemen waren. Dat hebben de stadsdeelbestuurders Dick Jansen en Wil Codrington toen ook al kunnen weten. Kennelijk hebben zij een half jaar lang niet genoeg gedaan om de ondergang van IJsterk te voorkomen. Nog op 15 september zei Codrington dat ingrijpen niet nodig was."

Pas dit weekeinde maakten beide stadsdelen met IJsterk afspraken voor een doorstart. Vier nieuwe stichtingen binnen Welzijn IJsterk nemen het werk over. Maar er zouden wel buurthuizen en activiteiten moeten verdwijnen. Fractievoorzitter Harm-Jan Kamstra van SP Westerpark: "Aanstaande dinsdag wil ik in de deelraad alsnog van het dagelijks bestuur een keiharde garantie dat er geen voorzieningen dicht gaan. Het is te gek dat onze welzijnsinstelling zomaar failliet kan gaan. Het dagelijks bestuur zal de afgelopen maanden heus het nodige onderzoek hebben gedaan. Maar het had tijdiger moeten ingrjpen."

De SP staat achter het personeel van IJsterk en de eisen van AbvaKabo FNV. De lonen over oktober zijn niet uitbetaald na de surseance van betaling vorige week. Aanstaande dinsdag houden IJsterk-werkers en vakbond een manifestatie voor het stadsdeelkantoor van Westerpark. SP'-ers zullen massaal aanwezig zijn om solidariteit te betuigen. In elk geval moeten beide stadsdelen zorgen dat er geld komt om de lonen alsnog zo snel mogelijk uit te betalen.

IJsterk is het resultaat van een fusie twee jaar geleden. De organisatie heeft in Centrum 51 buurtcentra, speeltuinen, peuterspeelzalen en jongerencentra en in Westerpark 33. De fusie was bedoeld om efficinter te werken. Maar voor de SP is nu wel bewezen dat schaalvergroting lang niet altijd het beloofde succes oplevert. IJsterk zelf geeft toe dat sinds de fusie sprake is geweest van mismanagement.

Dinsdag 3 november deelde SP Centrum soep uit aan de werkers van IJsterk, die samen met de FNV een manifestatie hielden in het Westerpark. De SP was aanwezig om solidariteit te betuigen aan de IJsterkers, die eind oktober geen salaris meer kregen.