SP in bestuur: sloopstop in Amsterdam-Noord

13 november 2009

SP in bestuur: sloopstop in Amsterdam-Noord

De SP wil dat de komende jaren in Amsterdam-Noord geen sociale huurwoningen meer worden gesloopt. De afgelopen jaren is de voorraad betaalbare woningen in Noord fors afgenomen en hebben Noorderlingen hun geliefde buurt moeten verlaten omdat er geen huis voor hen was. "Met de SP in het stadsdeelbestuur gaat er geen sociale huurwoning meer plat", zegt de huidige fractievoorzitter Daniël Peters (30), die onlangs werd gekozen als SP-lijsttrekker voor de deelraadsverkiezingen van maart volgend jaar.

Vanuit de oppositie protesteerde de SP de afgelopen jaren tegen de grootschalige sloop van honderden betaalbare woningen in de Banne en Nieuwendam-Noord. Peters is erop gebrand met de SP de komende jaren in het bestuur van Noord terecht te komen, onder meer om verdere sloop tegen te gaan. "De meeste gesloopte huizen waren van prima kwaliteit, er was alleen sprake van achterstallig onderhoud dat de woningcorporaties hadden moeten aanpakken. Maar het geld lonkt: corporaties kunnen veel meer verdienen met de verkoop van nieuwbouwhuizen dan met de verhuur van sociale woningen", aldus Peters. Bijkomend probleem is dat de nieuwbouw van woningen in Noord achterblijft, waardoor de bewoners van de sloopwoningen het stadsdeel uit moeten.

Dat probleem speelt op dit moment ook in het Breehorngebied in Nieuwendam-Noord. De bewoners van deze buurt willen heel graag in hun buurt blijven, maar er komt een kleiner aantal sociale huurwoningen in de buurt dan er nu staat. Peters: "Er wonen daar mensen die zich willen inzetten voor hun buurt, die er fijn wonen. Die gemeenschap wordt stuk gemaakt door sloop en die met de nieuwbouw dus niet kan terugkeren. Dat is funest voor de sfeer in zo'n buurt."

De top tien van de SP-lijst voor de deelraadsverkiezingen in Noord:
1. Daniël Peters
2. Erna Berends