Buurten op Westerdokseiland: Veel mensen gesproken, veel wensen gehoord

8 februari 2010

Buurten op Westerdokseiland: Veel mensen gesproken, veel wensen gehoord

De SP Centrum buurtte zaterdag op het Westerdokseiland, een geheel nieuwe wijk tussen het IJ en het Westerdok aan de westkant van het centraal station. Twaalf SP'ers bevolkten het eiland en bezochten zoveel mogelijk mensen. De bewoners bleken veel ideen te hebben om hun buurt nog beter te maken

In totaal telt het Westerdokseiland 900 nieuwbouwwoningen waarvan 30 procent sociale huur. Hieronder vallen 50 ouderen/zorgwoningen, die als eerste werden bezocht. In de centrale hal hing onze eerder bezorgde folder uitvergroot in de vitrine; we werden dus verwacht. Sommige mensen stonden ons aan de deur te woord, maar bij velen werden we binnen gevraagd.

De woningen zijn ruim en bieden een prachtig uitzicht over het IJ of het Westerdok. De woningen vertonen hier en daar wat kinderziekten, maar over het algemeen is men over de koopwoningen tevreden. Bij de huurwoningen hoorden we klachten over vocht en ventilatie en ontevredenheid over de verhuurder. Voor kinderen is er te weinig speelruimte en de voetbalkooi wordt weinig gebruikt omdat deze is weggestopt tussen het water en de drukke weg. De bereikbaarheid van winkels en van het eiland laat te wensen over. De bushalte is te ver van de woningen en ligt aan de overkant van een drukke weg, waar auto's veel te hard rijden. Ons voorstel om de Opstapper naar het Westerdokseiland door te trekken, werd unaniem gesteund.

Verder is er behoefte aan een buurtsuper voor de kleine boodschappen. Een markt zal niet alleen het Westerdoksplein levendiger en gezelliger maken, maar voorziet ook in verse levensbehoeften. De voetgangers- en fietsbrug, die het eiland met de Haarlemmerbuurt verbindt, is zo steil dat er met een rollator niet overheen te komen is. Ook een leuning ontbreekt en zelfs voor de meeste fietsers is de brug te steil. Verontwaardigd zijn vooral de huurders over de dure parkeerplaatsen in de verplichte parkeergarage 250 euro per maand. Bovendien zijn de vier gratis parkeerplaatsen die de ouderen waren beloofd voor bezoek er nooit gekomen. Voor veel mensen zouden standplaatsen voor autodelen op het eiland uitkomst bieden.

Overige wensen zijn: meer groen; een TNT postbus; meer fietsnietjes; vaker vuilophaal; meer zitjes op het plein; strooien bij gladheid; een restaurant of broodjeszaak; een veiliger onderdoorgang van het viaduct en een mooiere boulevard langs het Westerdok.