Gematigd positief over resultaat in Noord

6 maart 2010

Gematigd positief over resultaat in Noord

SP-lijsttrekker in Amsterdam-Noord Daniël Peters is gematigd positief over het beperkte verlies bij de deelraadsverkiezingen van woensdag. Vrijdagochtend kon het hoofdstembureau eindelijk bevestigen dat een van de restzetels aan de SP toekwam, waarmee de partij ook in Noord drie zetels gaat bezetten. Peters: "Ruim 2500 mensen in Noord hebben hun vertrouwen uitgesproken in de SP. We zullen de komende vier jaar laten zien dat ze geen verkeerde keuze hebben gemaakt."

Peters maakt zich wel grote zorgen over de wederom gedaalde opkomst bij de deelraadsverkiezingen. "Slechts 47 procent van de mensen heeft de moeite genomen zijn of haar stem uit te brengen voor de deelraad. De deelraad vertegenwoordigt dus feitelijk niet eens meer een meerderheid van de Noorderlingen. Het is een taak van alle partijen om daar de komende vier jaar verandering in te brengen, anders kunnen we de deelraad echt beter afschaffen", aldus Peters.

De SP stelt zich terughoudend op ten aanzien van deelname aan het stadsdeelbestuur. Peters: "De PvdA is met tien zetels dik het grootste, VVD met vijf en GroenLinks met vier de grote winnaars. Dus zullen die drie met elkaar moeten praten over de vorming van een coalitie. Maar als zij er niet uitkomen en de PvdA wil een bestuur over links, dan kan de SP natuurlijk een goede partner zijn."