In memoriam Lydia Brunel-Frantzen

16 november 2010

In memoriam Lydia Brunel-Frantzen

Afgelopen vrijdag 12 november overleed Lydia Brunel-Frantzen. Mensen die haar gekend hebben omschrijven haar als een vrouw met pit en een hart van goud, een sterk en warm mens en een markant politica.

Lydia was op veel terreinen actief in Slotermeer en in Nieuw-West. Als lid van de dierenbescherming maakte zich hard voor hondenlosloopplekken, met het bewonersplatform Slotermeer verzette ze zich met succes tegen de sloop van een groot deel van het stadsdeel. Als secretaris van de accordeonvereniging regelde ze optredens op festivals, in ziekenhuizen en verzorgingshuizen.

Na het overlijden van haar man Rinus aan kanker als gevolg van asbest, zette ze zich in voor de kankerbestrijding; velen zullen haar ook kennen als collectant voor het KWF. Haar strijd om erkenning voor asbestslachtoffers bracht haar ook bij de SP.

Als actief SP-lid was ze bij bijna alle acties aanwezig; in weer en wind stond ze folders en kranten uit te delen en vooral met mensen te praten. Sinds mei dit jaar was ze buitengewoon commissielid in de stadsdeelraad Nieuw-West. Lydia nam nooit een blad voor de mond, ook niet in het politieke debat.

Naast al die activiteiten nam ze ook altijd de tijd voor haar buren. Moest er iemand die slecht ter been was naar het ziekenhuis, Lydia reed wel even in haar brommobiel. Lydia was ook een moedig mens; toen er een opvang voor drugsverslaafden in de buurt gevestigd werd nam ze het tegen de zin van velen voor ze op. Zij vond dat zijn ook mensen die een plaats nodig hebben om te wonen, dus waarom niet in deze buurt.

Vrijdag om 11 uur gaan wij haar op Westgaarde de laatste eer bewijzen. We zullen Lydia missen, maar haar strijd voor een betere wereld zullen we voortzetten. De herinnering aan haar zal voor ons een bron van inspiratie blijven.

Chris Schaeffer
Fractievoorzitter SP Nieuw-West