Warm en sociaal Noord in een strenge rechtse winter

26 november 2010

Warm en sociaal Noord in een strenge rechtse winter

De eerste begroting van het meest linkse stadsdeelbestuur van Amsterdam is een verademing vergeleken met het beleid dat landelijk en stedelijk wordt gevoerd. In Amsterdam-Noord wordt nog steeds gebouwd, is de huurder nog niet vogelvrij en wordt niet rücksichtslos gesnoeid in het welzijnswerk. SP-fractievoorzitter Daniël Peters: "De komende jaren gaan we op stadsdeelniveau de klappen voelen die vanuit de regering en de stad worden uitgedeeld. Dit bestuur toont de ambitie om de pijn van die klappen zo veel mogelijk te verzachten, zeker voor de mensen die het nu al met minder moeten doen."

De SP gaf tijdens de behandeling van de begroting overigens wel aan dat het niet alleen een taak van bestuur en raad in Noord is om te zorgen dat de gevolgen van bezuinigingen zo klein mogelijk blijven. De bewoners van Noord hebben daar ook zelf een rol in. "We zijn samen verantwoordelijk voor Noord en als alle 88.000 Noorderlingen iedere week maar n kleine daad in het voordeel van dit mooie stadsdeel zou verrichten, al is het maar een snoeppapiertje van de straat in een vuilnisbak gooien of een kop thee met de eenzame buurvrouw drinken, dan komen wij deze tijd niet alleen door, dan worden we er zelfs sterker van", aldus Peters.