Hulp bij huishouden niet overgeleverd aan markt

16 december 2010

Hulp bij huishouden niet overgeleverd aan markt

De gemeente Amsterdam gaat de hulp bij de huishouding komend jaar anders aanbesteden. Niet langer zal dit standaard aan de markt overgelaten worden. SP-raadslid Maureen van der Pligt: "De kwaliteit moet voorop staan, niet alleen de prijs. Om goede zorg te kunnen garanderen gaat de gemeente werken met een zorgleefplan."

Maureen van der Pligt)

In september hebben de SP en de PvdA een initiatiefvoorstel ingediend om de thuiszorg niet langer commercieel aan te besteden, maar dit te doen door een zogeheten bestuurlijke aanbesteding waarin er gewerkt wordt met een zorgleefplan. Dat kan door het sluiten van een convenant met aanbieders waarbij er niet alleen hulp bij het huishouden geboden wordt, maar ook andere vormen van zorg en dienstverlening. Van der Pligt: "Zo kunnen er bovendien ook kleinere aanbieders - bijvoorbeeld buurtzorg - zelfstandig meedoen. En kwaliteitseisen zullen ook zeker niet misstaan in het convenant dat dan gesloten wordt."

Na maandenlange strijd bleek vandaag de volledige raad in te kunnen stemmen met het voorstel van SP en PvdA. De wethouder was hier niet enthousiast over, maar zal het voorstel wel gaan uitvoeren.