Stadsdeel komt belofte niet na

27 april 2011

Stadsdeel komt belofte niet na

Niet alleen worden brieven van bewoners te laat beantwoord, ook worden in Centrum vaak bouwvergunningen verleend doordat het stadsdeel wettelijke termijnen laat verlopen. Een vergunning wordt dan 'van rechtswege verleend' en is onherroepelijk. Het gaat onder meer om vergunningen voor verbouwingen, splitsen en reclame. In 2008 stelde de SP de vele van rechtswege verleende vergunningen al aan de orde. Het dagelijks bestuur beloofde toen beterschap. Dit was echter niet van lange duur.

Uit eigen onderzoek van de SP-fractie blijkt dat in 2010 weer 11 vergunningen verleend moesten worden omdat het stadsdeel er te lang over deed en in het eerste kwartaal van 2011 zijn er al 16 geteld. SP-fractievoorzitter Nelly Duijndam: "Er kunnen vergunningen bij zitten die echt nooit verleend hadden mogen worden. Het enorme ledscherm op het Rembrandtplein was ooit n van deze vergunningen. Er tegen in beroep gaan is niet mogelijk omdat een eenmaal verleende vergunning niet terug gedraaid kan worden." Duijndam wil dat van rechtswege verleende vergunningen tot het verleden behoren en eist een betere organisatie van de afdeling vergunningen.