Buurten in de Wildemanbuurt: Schimmel in de huizen

1 juni 2011

Buurten in de Wildemanbuurt: Schimmel in de huizen

Veel bewoners van de Wildemanbuurt in Osdorp zijn ontevreden over hun woning, en vooral het onderhoud ervan. Dat bleek toen de SP op 26 mei ging 'buurten' in deze buurt. De bevindingen onderschrijven eerdere conclusies over achterstallig woningonderhoud in Nieuw-West.

SP'ers uit Nieuw-West trokken erop uit om het zuidelijke gedeelte van de Wildemanbuurt, omsloten door de Osdorperban, Meer en Vaart en de Osdorpergracht, eens grondig onder de loep te nemen. In dit deel van de buurt staan voornamelijk sociale huurwoningen van woningcorporatie Rochdale. Een klein deel van de bewoners bleek tevreden over hun woning, maar het merendeel had klachten over de staat van hun huis. Het is een voor de SP maar al te bekend verhaal: vocht, kou, schimmel, tocht, slechte afvoer en oude voorzieningen. De woningen zijn tien jaar geleden voor het laatst geschilderd.

Schimmel in een woning in de Wildemanbuurt

Verder hadden de bewoners ook klachten over de openbare ruimte, het parkeerbeleid en de veiligheid. Volgens hen laat de politie het vaak afweten bij meldingen en zijn er voor kinderen nauwelijks voorzieningen.

Een deel van deze klachten is in lijn met de conclusies van het SP-zwartboek achterstallig woningonderhoud. Voor de SP dus werk aan de winkel om de bewoners te ondersteunen om noodzakelijke verbeteringen aan hun woningen en omgeving voor elkaar te krijgen.