OpSPraak: Arabische Lente

26 juni 2011

OpSPraak: Arabische Lente

De seizoensafsluiting van politiek café opSPraak werd vrijdag gevormd door discussies over de Arabische Lente. Met sprekers uit diverse politieke partijen en een betrokken publiek werden ontwikkelingen rond de democratisering vanuit verschillende invalshoeken belicht en meningen en reacties uitgewisseld.

Voor deze druk bezochte editie van opSPraak was gekozen voor een actueel thema uit de buitenlandse politiek: de toekomst van de Arabische Lente. Voor dit evenement waren gastsprekers uit de geledingen van D66, PvdA en SP uitgenodigd: Andre Abdallah, afkomstig uit Syrië, Fouad el Haji, geboren in Marokko, en Cherif Osman uit Egypte. Er werd gediscussieerd over vragen en stellingen over de vorming van democratieën in de Noord-Afrikaanse landen en het Midden-Oosten. Hierbij werd ook ingegaan op de onzekere situatie voor de bevolking en de houding van West-Europese landen. Het publiek stelde vooral vagen over het democratiseringsproces en het gevaar dat ontstaat door de onzekere toekomst die de bevolking tegemoet gaat.

Vanwege de afronding van het seizoen was een live bluesband uitgenodigd die het muzikale gedeelte van de avond met stijlvolle bluesklanken compleet maakte. We kunnen terugkijken op een succesvol seizoen en gaan daarom met veel energie het volgende seizoen in. Met een serie nieuwe edities van opSPraak. Tot in september!