Geen ontruiming voor tijdelijke bewoning

3 juli 2011

Geen ontruiming voor tijdelijke bewoning

SP-fractievoorzitter Nelly Duijndam is verontwaardigd dat begin 2010 de bewoners aan de Marnixkade 32 t/m 38 vanwege instortingsgevaar de woningen moesten verlaten terwijl deze woningen nu deels antikraak worden bewoond. "Woningen die destijds ontruimd werden voor een grootscheepse verbouwing staan nog steeds leeg of worden bewoond door antikraak. Er wordt al meer dan een jaar niet aan gewerkt", aldus Duijndam.

De woningen aan de Marnixkade staan niet op zichzelf. Ook in de Palmstraat moeten 17 woningen een grootscheepse verbouwing ondergaan. Geheel tegen de regels in verhuurt Ymere al meer dan een jaar een aantal woningen tijdelijk. Duijndam: "Er mag pas tijdelijk verhuurd worden als er duidelijkheid is wanneer er verbouwd gaat worden. Deze twee voorbeelden laten zien dat er slordig wordt omgesprongen met de regels voor tijdelijke bewoning. Het is extra zuur omdat de oorspronkelijke bewoners plaats moeten maken voor verbouwing, die er dan vervolgens niet komt." De SP-fractie vroeg opheldering aan het stadsdeelbestuur.