Groeten uit Homofobië

9 augustus 2011

Groeten uit Homofobië

Tijdens de Canal Parade van zaterdag gingen SP'ers uit Centrum de straat op om de kaarten 'Groeten uit Homofobië of Transfobië' uit te delen. De groep kwam al gauw kaarten tekort. Fractievoorzitter Nelly Duijndam: "Het kan aan het lekkere weer gelegen hebben, de ontspannen sfeer langs de Prinsengracht of aan de leuke vrolijk gekleurde actiekaarten, maar ze vlogen uit onze handen."

De actie is bedoeld om de antidiscriminatierichtlijn tegen homo's en transgenders te verbeteren. Nu is alleen discriminatie op de werkvloer verboden in Europa. De kaarten roepen op om ervaringen met discriminatie vanwege seksuele voorkeur aan de Europese fractie van de SP te sturen. Er wordt dan een zwartboek geschreven, dat aan de Europese Commissie wordt aangeboden. Zo wordt de druk opgevoerd om werk te maken van de antidiscriminatierichtlijn.

Op 25 augustus zal SP-Europarlementarir Dennis de Jong de actie afsluiten met een roze kroegentocht in Amsterdam. Misschien zijn er dan al aanwijzingen uit welke landen de meeste reacties komen. Meer informatie over de actie vind je hier.