Osira trekt boetekleed aan

16 september 2011

Osira trekt boetekleed aan

Osira heeft excuses gemaakt voor hun kritiek op de onderbouwing van het SP-onderzoek naar de misstanden bij deze zorgverlener. De voorzitter van de Raad van Toezicht en de nieuwe voorzitter van de Raad van Bestuur hebben in een gesprek met de SP toegegeven dat het binnen Osira niet vlekkeloos liep en dat de SP dit in januari terecht had aangekaart. In datzelfde gesprek meldde Osira dat zij hard bezig zijn om orde op zaken te stellen. Zo zijn inmiddels 9 directeuren ontslagen. SP-gemeenteraadslid Maureen van der Pligt: "Ik ben blij met deze uitgestoken hand van Osira en het duidelijke signaal door de foute 'hofhouding' van voormalig voorzitter Willeke Stadtman te ontslaan. Natuurlijk is het slechts een begin, want zolang de Inspectie de onder toezichtstelling nog niet heeft opgeheven, is er nog geen reden tot juichen."

Maureen van der Pligt)

Uit het SP-rapport over de OsiraGroep, dat in januari 2011 uitkwam, bleek dat clinten en personeel van zorginstellingen van Osira de zorg daar ver onder de maat vonden. Gemiddeld waardeerden ze haar met een 4-. Het SP-rapport werd niet met gejuich door de top van Osira ontvangen. Maar in plaats van direct aan de slag te gaan met de conclusies probeerde Osira het rapport weg te zetten als 'slecht onderbouwd'.

Pas toen in maart 2011 ook de Inspectie vaststelde dat de zorg bij Osira ver onder de maat was en de instelling onder verplicht toezicht stelde, veranderde de Raad van Toezicht van mening. Van der Pligt vindt dat jammer: "Ik kan me voorstellen dat ons rapport voor de top confronterend was. Maar als de zorg je echt aan het hart gaat, had je direct aan de gang moeten gaan die zorg beter te maken en niet eerst de gifpijlen richten op de boodschappers; in dit geval de SP en de melders van de klachten. Ik ben blij dat ze nu eindelijk in beweging zijn gekomen, maar we hebben ze ook gewaarschuwd dat we het proces heel kritisch zullen blijven volgen."