SP wil nieuwe horeca voor oude horeca

9 september 2011

SP wil nieuwe horeca voor oude horeca

Nieuwe horeca moet kunnen maar de SP in Centrum wil geen uitbreiding. "Er zijn al enorm veel kroegen, cafs en restaurants in het centrum en met name op de Wallen", aldus fractievoorzitter Nelly Duijndam.

De SP zet zich in om de kwaliteit van de te horeca verbeteren. Het stadsdeel wil dit bereiken door veel meer horeca in het 1012 gebied (de Wallen) toe te staan. De SP vindt echter dat bestaande horeca plaats moet maken voor nieuwe horeca. Hierdoor blijft de horeca in kwantiteit gelijk, maar wordt de kwaliteit beter en is het in aanbod actueel en flexibel.

Er zijn ruim 740 snackbars, cafs en restaurants in het 1012 gebied. De SP vindt dat meer dan voldoende en wil niet dat meer horeca ten koste gaat van wonen. Snackbars kunnen wat de SP betreft ook kwalitatief goed zijn. Zo hoeft bijvoorbeeld een zaak als de Febo niet te verdwijnen, wel kan overlastgevende horeca zoals sportcafs en uitbaters die zich van bewoners of regels niets aantrekken ingeruild worden voor nieuwe zaken die wl rekening houden met de omgeving, vindt Duijndam.