Tegenvoorstel Eigen Haard aan bezettende huurders nog onvoldoende

13 oktober 2011

Tegenvoorstel Eigen Haard aan bezettende huurders nog onvoldoende

Volgens de huurders van de Zeeburgerdijk en de SP komt woningcorporatie Eigen Haard de bewoners deels tegemoet, maar is het nog onvoldoende. Afgelopen maandag bezetten huurders en de SP het kantoor van Eigen Haard. Woensdagochtend - te laat - kwam Eigen Haard met het beloofde tegenvoorstel. In een reactie laten de bewoners en de SP weten voor vrijdag 12.00 uur een nieuw voorstel van Eigen Haard te verwachten.

Atilla Selcuk, voorzitter van de bewonerscommissie: "Eigen Haard geeft in het voorstel toe 'niet adequaat te hebben gereageerd' op de klachten. Goed dat ze schuld erkennen. Eigen Haard belooft nu een flink deel van de reparaties uit te voeren vr 1 december. Ze beginnen volgende week maandag. Dat is op zich goed nieuws. Maar helaas, ze houden in de wijze van formuleren nog een paar slagen om de arm. Eigen Haard biedt een eenmalige tegemoetkoming van 150 euro, alln voor huurders die hebben geklaagd. Dat is niet goed. De huurders doen dit als n blok, gezamenlijk. Dit is een slappe afkoopsom voor een kleine groep. Kortom, we gaan nog niet akkoord."

De huurders en de SP kwamen woensdagavond bijeen om het voorstel van Eigen Haard te bespreken. SP-er Erik Flentge: "Een nmalige afkoopsom geeft Eigen Haard geen prikkel om aan de slag te blijven. Daarom willen de huurders vasthouden aan de halvering van de huur. Dat duurt tot de huizen weer een beetje leefbaar en veilig zijn. Daarna betalen ze weer normale huur. Het is eigenlijk een soort garantie. Eigen Haard heeft in het verleden tenslotte heel veel beloftes gebroken. Als Eigen Haard op 1 december klaar is - zoals ze zeggen - gaat het maar om maximaal twee maanden huurverlaging." Selcuk voegt toe: "Dat lijkt ons een erg redelijke eis gezien de jarenlange woonellende van de meeste huurders."