Uitbreiding pont tussen NDSM en Houthavens

5 oktober 2011

Uitbreiding pont tussen NDSM en Houthavens

De SP is voorzichtig optimistisch over de plannen van het GVB om na de herfstvakantie de capaciteit van het Houthavenveer (de pont tussen de NDSM-werf in Noord en de Houthavens in Westerpark) uit te breiden. De SP-fractie in Amsterdam-Noord vroeg in mei al of er meer of grotere ponten zouden kunnen gaan varen om het groeiende gebruik van deze IJ-oversteek op te vangen.

SP-deelraadslid Frans Rein Jurrema: "Die ponten staan dag in dag uit bomvol met mensen. Het komt meer dan eens voor dat niet iedereen mee kan, wat erg vervelend is omdat de pont maximaal drie keer per uur vaart." Het GVB heeft aangekondigd vanaf 24 oktober de capaciteit en de dienstregeling aan te passen aan de schoolgaande jeugd die dagelijks het IJ oversteekt met de betreffende pont.

Jurrema is blij met iedere capaciteitsuitbreiding, maar vraagt zich af of het GVB het hele probleem overziet. "Het zijn niet alleen de scholieren die de pont vullen. Er veel bewoners van Tuindorp Oostzaan, de Molenwijk en andere buurten achter de NDSM-werf maken gebruik van de pont voor hun woon-werkverkeer. Ik hoop dat daar ook rekening mee gehouden wordt in de dienstregeling. Zo niet, dan laten we ons weer horen", aldus de SP'er.