Hoogste tijd om te investeren in de jeugd Indische Buurt

15 november 2011

Hoogste tijd om te investeren in de jeugd Indische Buurt

Volgens de SP is het de hoogste tijd om te gaan investeren in de jeugd in Oost. Er is momenteel sprake van overlast in de Indische Buurt. SP-fractievoorzitter Meta Meijer: Ik vind dat niet verwonderlijk. De afgelopen jaren is het jongerenwerk flink gekort." Stadsdeelvoorzitter Elatik wil de ouders van deze overlastgevende jongeren aanpakken. "Natuurlijk spelen de ouders een rol. Maar de stadsdeelvoorzitter is er zelf verantwoordelijk voor dat jongeren zich stierlijk vervelen in Oost. Daar kan zij wat aan doen, dus doe dat dan ook zou ik zeggen."

Elatik zegt miljoenen gestoken te hebben in de bestrijding van jeugdoverlast en dat dit niet geholpen heeft. Meijer: "Die miljoenen zijn, sinds de bezuinigingen in het toenmalige Zeeburg op het jongerenwerk, voornamelijk naar de straatcoaches gegaan. Moet de conclusie dan niet zijn dat het verstandig is om gewoon weer te gaan investeren in het jongerenwerk en niet meer in straatcoaches?"

De stadsdeelvoorzitter wil de ouders van overlastgevende jongeren korten op hun uitkeringen en toeslagen. Meijer: "Daar gaat het stadsdeel natuurlijk helemaal niet over. Met dit luchtballonnetje leidt ze de aandacht af van het feit dat met haar beleid miljoenen zijn verspild zonder resultaat. Met zulke uitspraken worden de jongeren niet geholpen, met goed functionerend jongerenwerk mogelijk wel."