Nog 72 miljoen op de plank: niet bezuinigen op welzijn

17 november 2011

Nog 72 miljoen op de plank: niet bezuinigen op welzijn

Met de enorme reserves die stadsdeel Centrum op de plank heeft liggen, is het voor de SP onbegrijpelijk dat er bezuinigd moet worden op welzijn. Fractievoorzitter Nelly Duijndam: "Dit is echt niet uit te leggen aan de kiezers. Het stadsdeel heeft 23 miljoen euro meer in reserve dan verwacht, een totaal van 72 miljoen euro. En toch wordt er fors bezuinigd op zaken die de bewoners direct aangaan."

In 2012 wil het stadsdeel bezuinigen op gebouwen voor welzijnswerk, op vrijwilligerswerk, op buurthuiswerk, op wijkopbouwwerk en op kinderopvang. En vanaf 2013 wordt er bezuinigd op speeltuinpersoneel, op buurtwerk, op voedsel voor kwetsbaren, en op klussenhulp. Duijndam: "Hiermee wordt de bewoner gepakt. Wij vinden dat onacceptabel, wij maken andere keuzes." De bezuinigingen zijn extra wrang omdat het stadsdeel 72 miljoen aan reserves heeft. Duijndam vraagt zich af wat er met dit geld gebeurt als de stadsdelen opgeheven worden of als de begrotingen van de stadsdelen worden samengevoegd met die van de centrale stad.