Centrum houdt buddyzorg in stand

2 december 2011

Centrum houdt buddyzorg in stand

Centrum is het eerste stadsdeel dat de verantwoordelijkheid voor de buddyzorg op zich neemt. De SP diende samen met D66 een voorstel in om het aantal clint-buddy contacten gelijk te houden. Door drastische bezuinigingen van de centrale stad dreigen 65 clinten per 1 januari een buddy te verliezen. Met het voorstel vangt het stadsdeel deze bezuiniging op en wordt een sociaal isolement voor velen voorkomen.

De buddy ondersteunt een clint, die door ziekte, armoede, verslaving, psychiatrische problemen of geaardheid in een sociaal isolement geraakt is en helpt deze weer terug te keren naar werk, bezigheden of een netwerk. Deze buddycontacten voorkomen niet alleen dat mensen op dure zorg aangewezen raken, maar geven mensen ook het gevoel geeft er weer bij te horen en niet verstoten te zijn. De bezuinigingen treffen vooral veel homo's en lesbo's die door ziekte of door fysieke of psychische beperkingen steun van een lotgenoot nodig hebben.

GroenLinks en PvdA stemden tegen het voorstel maar gelukkig zag de VVD wel de noodzaak van deze vrijwillige hulp in en stemde voor. Hopelijk zullen andere stadsdelen dit voorbeeld volgen.