Stop verplichte koppelverhuur parkeerplaats bij sociale huurflat Gelria

21 december 2011

Stop verplichte koppelverhuur parkeerplaats bij sociale huurflat Gelria

De SP wil dat woningcorporatie Ymere bewoners van de Gelria, de enige sociale huurflat in de nieuwbouwwijk Overhoeks in Amsterdam-Noord niet langer verplicht een dure parkeerplaats af te nemen. SP-fractieleider Daniël Peters: "Ymere vraagt 110 euro voor zo'n parkeerplek, ongeacht of de huurder een auto heeft. Veel huurders hebben dat geld op dit moment keihard nodig om rond te komen. De corporatie maakt sociale huur hiermee onbetaalbaar op Overhoeks."

De Gelria werd zo'n twee jaar geleden opgeleverd. De huurprijs van een appartement in het complex ligt rond de 570 euro, waar dus nog 110 euro voor de parkeerplaats bij komt. Op dat laatste bedrag kunnen huurders geen huurtoeslag krijgen. Mede door de bezuinigingen van het kabinet komen meerdere bewoners van de flat nu in de problemen. Peters: "Er ligt een politiek besluit dat op Overhoeks 20 procent sociale huur zou moeten komen. Lang voor de buurt is afgebouwd, dreigen de eerste sociale huurwoningen al onbetaalbaar te worden voor de doelgroep door die parkeerplaatsen. Dat kan niet!"

Verschillende bewoners hebben Ymere gevraagd om woning en parkeerplek te ontkoppelen, niet in de laatste plaats omdat vrije sectorhuurders en kopers niet verplicht zijn een plek af te nemen. De sociale huurders kregen van Ymere echter als antwoord: "We zoeken met plezier een andere woning voor u." Dit terwijl corporatie volgens de bewoners niet eens de service verleent rond de garage die zij eigenlijk zou moeten leveren. De garage is officieel namelijk nog steeds niet opgeleverd en bewoners betalen voor schoonmaakkosten terwijl er volgens hen helemaal niet wordt schoongemaakt. Ook staat het elektronisch bestuurde hek steeds open waardoor allerlei mensen de garage in kunnen die daar niets te zoeken hebben, zeggen de bewoners.

De SP heeft het stadsdeelbestuur gevraagd Ymere aan te spreken op het uithollen van de sociale huur op Overhoeks en welke maatregelen mogelijk getroffen kunnen worden om een massale verhuizing van minder draagkrachtigen uit de Gelria te voorkomen. Daarnaast heeft de SP in de centrale stad gevraagd om een onderzoek naar de mogelijkheden om verplichte koppeling van parkeerplekken aan sociale huurwoningen tegen te gaan in heel Amsterdam.