Ouderen moeten kunnen blijven bewegen

23 januari 2012

Ouderen moeten kunnen blijven bewegen

SP-deelraadslid Erna Berends vindt dat alle oudere inwoners van Noord moeten kunnen blijven deelnemen aan Meer bewegen voor ouderen. Door de bezuinigingen is de prijs om deel te nemen aan de gymnastiek bijna verdubbeld. Voor ouderen met een beperkt pensioen kan de verhoging in deze tijd net te veel zijn. Berends: "Bij deze activiteiten werken ouderen aan hun gezondheid en hebben ze hun sociale contacten. Dit mogen we de armere ouderen niet ontnemen."

Het stadsdeel moet natuurlijk bezuinigen. Uitgangspunt van het bestuur is hierbij dat er niet bezuinigd wordt op activiteiten voor bewoners. Berends: "Wat mij betreft hoort hier ook bij dat de activiteiten toegankelijk en dus betaalbaar blijven voor alle bewoners, niet alleen voor de rijke."

Voor mensen met een aanvullende zorgverzekering wordt de gymnastiek vergoed. Berends: "Maar momenteel stijgen de kosten en dalen de vergoedingen. Juist de armere mensen zullen geen geld hebben voor een uitgebreide aanvullende verzekering en dus ook geen vergoeding voor de gymnastiek krijgen. De SP wil dat het stadsdeel bijspringt voor de armste ouderen."