SP wil opheldering over De Verbinding

1 februari 2012

SP wil opheldering over De Verbinding

De SP heeft dinsdag samen met VVD en Mrbelangen met een interpellatie in de deelraad de schimmige praktijken rondom De Verbinding aan de kaak gesteld. In dit gebouw, dat 3,5 miljoen euro kostte en is betaald met geld van Europa, de gemeente en het stadsdeel, zijn twee moskeen gehuisvest. Dit terwijl Europa uitdrukkelijk als voorwaarde stelt dat er sprake moet zijn van scheiding tussen kerk en staat en dat geld niet voor religieuze doeleinden mag worden ingezet. Op papier heeft het stadsdeel dit weliswaar geregeld, maar in de praktijk hebben de voorzitters van de moskeebesturen zitting in het bestuur van het gedeelte van het gebouw dat is gefinancierd met Europees geld en is bestemd voor arbeidsparticipatie.

"Een hoogst dubieuze zaak", vindt SP-deelraadslid Tiers Bakker. "De bedoeling was een gebouw neer te zetten dat zou bijdragen aan de sociale cohesie, maar om Europa tegemoet te komen, werd dit plots verruild voor arbeidsparticipatie. En dan zo'n schimmige constructie met besturen? Wij willen duidelijkheid over wat hier is gebeurd, en ook wij vinden dat er scheiding tussen kerk en staat moet zijn, zonder kunstgrepen. Daarom roept de SP de wethouder op hier duidelijkheid over te geven en maatregelen te nemen Tenslotte zijn we nieuwsgierig naar wat Europa nu gaat doen."

Uit de beraadslaging bleek dat het dagelijks bestuur in september al extern onderzoek heeft laten doen zonder dit de raad te melden. Na vragen of de raad dit rapport mocht ontvangen moest portefeuillehouder Tesingh het antwoord schuldig blijven. Kortom: wordt vervolgd.