Actie bij afscheid van oude Bernardusgebouw

30 maart 2012

Actie bij afscheid van oude Bernardusgebouw

Donderdag was SP Centrum aanwezig bij een 'afscheidsceremonie' van het oude gebouw van verzorgingshuis Bernardus. Het stadsdeel en zorginstelling Osira vonden dat een goede gelegenheid om het glas te heffen en te toasten op de sloop. De SP liet via een flyer en leuzen op borden weten dat het voor de bewoners allemaal niet zo feestelijk was. De verhuizing is voor sommige ouderen namelijk rampzalig verlopen, ze moesten hun spullen een tijdje missen, kregen hun medicatie niet op tijd of ze moesten op een onverwacht tijdstip plotseling verhuizen naar de tijdelijke woningen waar ze de komende twee jaar zullen verblijven.

Actievoerders in gesprek met een bestuurder van Osira

De SP vindt het een schande dat het oude gebouw, dat tien jaar geleden nog voor tien miljoen is gerenoveerd, niet is aangepast aan de eisen van deze tijd. Dan waren de sociale zorgwoningen behouden gebleven. Om de dure parkeergarage onder de nieuwbouw te kunnen betalen komen er peperdure koopappartementen en geen betaalbare ouderenwoningen. Oud worden in je eigen buurt wordt daardoor voor minder draagkrachtigen in stadsdeel Centrum wel heel erg moeilijk. Veel bewoners uit de buurt reageerden positief op de actie. Zoals een mevrouw uit de buurt zei: "Ik wist helemaal niet dat er straks geen sociale ouderenwoningen terugkomen in de nieuwbouw. Goed dat de SP dat naar buiten brengt en daar actie voor voert."