Mosquito Bredero College gaat weg

11 maart 2012

Mosquito Bredero College gaat weg

De mosquito die aan het Bredero College in Amsterdam-Noord hangt, wordt op korte termijn verwijderd. Dat heeft stadsdeelvoorzitter Rob Post woensdag gezegd in antwoord op vragen van de SP-fractie. Het stadsdeel is met het schoolbestuur in overleg gegaan over de mosquito nadat burgemeester Van der Laan had herhaald dat hij in de stad geen enkele mosquito wil hebben.

De burgemeester liet vorig jaar februari weten dat er in de stad geen vergunningen meer zouden worden afgegeven voor mosquito's en dat alle bestaande piepkastjes om jongeren te verjagen zouden worden verwijderd. Tot verrassing van de SP- jongeren van ROOD doken links en rechts aan particuliere gebouwen toch nog mosquito's op. Een daarvan hing aan het Bredero College in Amsterdam-Noord, locatie Meeuwenlaan. Omdat mosquito's ook zeer hinderlijk zijn voor jongeren en kinderen die geen overlast veroorzaken, zoals de bezoekers van de weekendschool in het Bredero College, verzocht ROOD de school begin dit jaar om de mosquito te verwijderen.

Aanvankelijk weigerde het Bredero College dat te doen. De druk van ROOD, de burgemeester en het stadsdeelbestuur van Amsterdam-Noord heeft de zaken echter veranderd en de mosquito zal nu toch worden verwijderd. Voor de SP is dat overigens niet voldoende. Zij zal op korte termijn de buurt rond het Bredero intrekken om te achterhalen hoe het staat met de voorzieningen voor jongeren, de veiligheid in de buurt en waarom juist de school een hangplek is.

Overigens zijn ook elders in de stad de mosquito's verwijderd.