OpSPraak: Repressie versus preventie

24 maart 2012

OpSPraak: Repressie versus preventie

SP-duoraadslid Peter Kwint heeft een 'veilige kleur': bij het preventief fouilleren op metrostation Ganzenhoef wordt hij nooit uitgekozen, zijn donkere medemens wél. Ganzenhoef ziet regelmatig blauw van de agenten. Eigenlijk verspilling van mankracht, getuige het billboard in dezelfde buurt met de tekst 'Use it, lose it' waarmee wordt gewaarschuwd voor roof van mobiele telefoons. Zou inzet van agenten daar niet verstandiger zijn? En waarom wordt bepaalde bevolkingsgroepen het gevoel gegeven dat ze deel van het probleem zijn in plaats van de oplossing? De column van Kwint leidde deze editie van politiek café OpSPraak in, met als slogan 'Veiligheid is Links!'.

Peter Kwint spreekt zijn column uit

Na de column zaten SP-fractievoorzitter Laurens Ivens en advocaat Jelle Klaas aan tafel. Wat is veiligheid en welke politieke kleur heeft het? Ivens vindt veiligheid kleurloos en wil zich niet beperken tot criminaliteit; oorlogen, verkeer, arbeidsomstandigheden is óók veiligheid. Klaas noemt het daarentegen wel een rechts thema en spreekt over objectieve en subjectieve veiligheid. Nederland is veiliger dan ooit, al doen De Telegraaf en andere media in hun scoringsdrift ons het omgekeerde geloven. Rechts gebruikt veiligheid tevens als bliksemafleider voor de economische crisis, die ze zelf hebben veroorzaakt.

Beide sprekers vinden elkaar bij de oplossing van criminaliteit: preventie heeft de voorkeur boven repressie. Criminaliteit heeft vooral sociaal-economische oorzaken, dus bestrijd gettovorming, knap de buurten op en stop met bezuinigingen op jongerenwerk en reclassering. Klaas ziet de problemen in zijn eigen praktijk; jongeren wordt geen perspectief geboden, evenmin wordt ze gevraagd wáárom ze crimineel gedrag vertonen. Een ander probleem is de inzet van de politie. Agenten besteden slechts 2,4 procent van hun tijd aan het oplossen van criminaliteit. Laat bijvoorbeeld het opnemen van aangiftes door andere hulpverleners doen. Ivens wil agenten meer zien rechercheren en noemt hun inzet een politieke keuze.

Zo is de avond gedomineerd door veiligheid in relatie tot criminaliteit. Daarom een afsluitende vraag over veiligheid op de werkvloer. Ivens meent dat deze in het geding is door economische druk om te bezuinigen. De arbeidsinspectie moet juist uitbreiden! Klaas noemt nog het ontluisterende feit dat er wereldwijd meer mensen sterven op de arbeidsplaats dan in oorlogen. Een nieuw perspectief op het thema veiligheid.