Houdt rekening met natuur Gaasperplas

14 mei 2012

Houdt rekening met natuur Gaasperplas

De SP vindt dat er bij de organisatie van grote evenementen meer rekening moet worden gehouden met de natuur. SP-fractievoorzitter Laurens Ivens: "Wij vinden festivals hartstikke leuk, maar het is niet goed als het ten koste gaat van de natuur. Als blijkt dat een festival ernstige schade aanbrengt aan de natuur is het verstandig een betere plek te zoeken." Wethouder Gehrels is het hiermee eens en zegde donderdag toe hierover in gesprek te gaan met de stadsdelen.

Tot onvrede van veel bewoners van Zuidoost wordt dit jaar bij de Gaasperplas opnieuw het Open Air festival georganiseerd. Dit gebeurt midden in het broedseizoen en op een plek met veel bijzondere flora en fauna. Hiervoor zijn dit jaar beschermde orchideen weggemaaid terwijl de broedplaats van kleine zangvogels, het rosarium, is gedecimeerd voor n van de 8 podia. Vorig jaar bleek al dat het festival desastreuze gevolgen had voor de natuur.

De SP zet zich ervoor in dat er voor volgend jaar een andere locatie wordt gevonden. SP-fractievoorzitter Ivens: "Op die manier kan het festival doorgaan en de kwetsbare natuur worden gespaard."