SP wil opheldering rondom politieoptreden tegen krakers

15 mei 2012

SP wil opheldering rondom politieoptreden tegen krakers

Zondagavond vond er in de Simon Stevinstraat in Oost een confrontatie plaats tussen de politie en een aantal krakers. Uit filmbeelden blijkt dat er een groot aantal agenten aanwezig was en dat er veel geweld is gebruikt tegen de krakers. De SP wil hier opheldering over.

SP-deelraadslid Gerard van de Molen was door de krakers gevraagd om bij het gesprek met de politie aanwezig te zijn. "Van het ene op het andere moment escaleerde de situatie en werd er veel geweld toegepast. Waarom al dit geweld van de politie nodig was, is voor mij een grote vraag", aldus Van de Molen.

Daarnaast bleek uit e-mails van de eigenaar dat er in ieder geval niet voor 2014 iets met het pand gedaan zou worden. Er werd dus ontruimd voor leegstand, wat tegen het beleid van de gemeente ingaat. "Ik wil graag weten wat de aanleiding was voor de politie-inzet. Als er ontruimd wordt voor leegstand, denk ik dat onze politiemensen wel wat beters te doen hebben", aldus Laurens Ivens, SP-fractievoorzitter in de gemeenteraad. De SP heeft samen met GroenLinks en de Partij voor de Dieren het college om opheldering gevraagd.