Houd bibliotheek bereikbaar

4 juli 2012

Houd bibliotheek bereikbaar

De SP is verbaasd dat de deelraad van Amsterdam Nieuw-West de bibliotheken in het stadsdeel een extra bezuiniging oplegt en de wens laat vallen om het uitlenen van boeken bereikbaar te houden. In oktober 2011 werd nog besloten dat er drie grote bibliotheken zouden blijven in Nieuw-West en dat het uitlenen van boeken goed bereikbaar zou blijven voor onder andere ouderen. SP-deelraadslid Erik Bobeldijk: "Bij de SP is de houdbaarheid van uitspraken langer dan een paar maanden, vreemd dat dat voor andere partijen niet geldt."

Momenteel zijn er in Nieuw-West vijf bibliotheken, maar deze kunnen in het licht van de bezuinigingen niet alle vijf open blijven. De Openbare Bibliotheek Amsterdam (OBA) kwam zelf met het alternatief om op termijn over te gaan naar drie grote bibliotheken in het stadsdeel. In oktober koos de stadsdeelraad in meerderheid voor deze variant, mede omdat hierdoor ook ruimte ontstaat voor nieuwe ontwikkelingen bij deze grote filialen. Met aanvullende maatregelen zou de uitleen goed bereikbaar blijven. De door het dagelijks bestuur gewenste bezuiniging zou dan niet volledig gehaald worden, maar dat kon worden opgevangen.

In juni stond het plan voor de bibliotheken opnieuw op de agenda. Tot grote verbazing van de SP ging het plan helemaal niet meer uit van de drie grote bibliotheken, zoals de raad had besloten, maar van twee grote bibliotheken en een kleine niet volledige bibliotheek. Nieuwe tegenvallers werden als argument gebruikt om de uitspraak van de raad te negeren. De SP hield vast aan het originele plan van drie grote bibliotheken, maar de meeste andere partijen waren snel om. Zij kwamen met een onmogelijke extra bezuiniging voor de OBA. Anders dan het originele plan verdween ook de ruimte voor aanvullende maatregelen om het uitlenen van boeken bereikbaar te houden voor ouderen.